Uvedené obrázky z elektronového mikroskopu Vám umožní nahlédnout do nano světa a pochopit, proč je péče o lak, tak důležitá.
Lak neošetřené karoserie zvětšený 5.000x | Lak neošetřené karoserie zvětšený 25.000x |
Obrázek 1a: Lak neošetřené karoserie zvětšený 5.000x. Ve struktuře jsou vidět skuliny ve struktuře laku, kam mohou pronikat nečistoty, voda i chemické látky poškozující tuto strukturu. S poškozením a následnou oxidací začíná postižené místo degradovat (korodovat). V levém dolním rohu každého obrázku je měřítko, které ukazuje, jak velký je v tomto případě mikrometr (milióntina metru)! | Obrázek 1b: Stejné místo karoserie, jako u předchozího obrázku zvětšené 25.000x. Z obrázku je patrné, že lak není tak hladký a jemný, jak se zdá. Nečistoty velmi lehce ulpívají na hrubém povrchu, poněvadž i prachové částice jsou velmi malé. Když v suchém počasí vyjedete z myčky s neošetřeným vozem, můžete po několika stech metrech pozorovat, že na zadní části vozu již viditelně ulpívá prach. |
Lak ošetřený nástřikovým voskem, zvětšeno 5.000x | Karoserie vozu ošetřená novou politurou Pikatec, zvětšeno 10.000x |
Obrázek 2: Lak ošetřený nástřikovým voskem při zvětšení 5.000x. Z obrázku je patrné, že zde nedochází k zaplnění skulin v laku. Tudíž jakékoliv částice se dostanou dovnitř. | Obrázek 3a: Karoserie vozu ošetřená novou politurou Pikatec. Všimněte si, jak dokonale jsou póry laku uzavřeny oproti původní řadě kosmetiky (na obrázku 3b). Zvětšení je 10.000x, tudíž 2x větší, než u obrázku 3b a je významně hladší a jemnější. |
Karoserie ošetřená původní kosmetikou Pikatec při zvětšení 5.000x | Karoserie ošetřená původní kosmetikou Pikatec při zvětšení 25.000x |
Obrázek 3b: Karoserie ošetřená původní nanokosmetikou Pikatec při zvětšení 5.000x. Zde je patrné, že všechny skuliny jsou plně překryty politurou a tudíž je lak chráněn proti poškození a vniknutí nečistot do struktury laku. | Obrázek 3c: Stejné místo, jako u obrázku 3b zvětšeno 25.000x. Neskutečný pohled do nanosvěta. Z obrázku je možno krásně posoudit, že politura dokonale uzavřela póry v laku. V levém dolním rohu obrázku je měřítko, které ukazuje, jak velký je v tomto případě mikrometr (milióntina metru)! |
Lak karoserie vozu, který jezdí v běžných podmínkách 5 let, zvětšený pouze 50x | Lak karoserie vozu, který jezdí v běžných podmínkách 5 let, zvětšený pouze 2500x |
Obrázek 4a: Lak karoserie vozu, který jezdí v běžných podmínkách 5 let, zvětšený pouze 50x. Na povrchu jsou vidět drobné oděrky, způsobené nárazem drobných letících předmětů, ty větší fleky (spíše vpravo dole) jsou přesušené části laku, které se odchlipují. Pouhým okem jsou pro Vás neviditelné a Vy máte pocit, že karoserie je v dobré kondici, možná je vidět lak trochu zašlý. Následující obrázek Váš pocit vyvrátí. | Obrázek 4b: Stejná oblast jako u obrázku 4a, však 2.500x zvětšená. Zde je místo poškozeného laku vlivem UV záření a přesušením (pravděpodobně saponáty). V laku vznikají trhliny, do kterých vnikají nečistoty, mastnoty, chemikálie či voda. Chemikálie dále narušuje povrch, voda v zimě zmrzne, zvětší svůj objem a způsobí destrukci ve struktuře laku. Proto také po zimě vzniká na karoserii koroze mnohonásobně více, než po létě. |
Prostředky na oživení laku, jsou vlastně brusné pasty, které odstraní odlupující se části laku. Lak však již zůstává nenávratně poškozen a efekt je pouze estetický. 5.000 násobné zvětšení, jako u obr. 3a resp. 3b, by již nebylo přehledné a z obrázku by se nedalo vyčíst, co to vlastně je.
Tady je také odpověď na otázku, kdy je důležitější ošetřit karoserii – pochopitelně na zimu!
Obrovská a hluboká prasklina v laku, kterou okem nespatříte – zvětšenina 1.000x | Takzvaný „ťukanec“ od drobného letícího předmětu, zvětšení je 500x |
Obrázek 4c: Obrovská, ukázková a hluboká prasklina v laku, kterou okem nespatříte – zvětšenina 1.000x. Pakliže nedojde k ošetření politurou, místo po zimním období již zkoroduje. | Obrázek 4d: Takzvaný „ťukanec“ od drobného letícího předmětu velikého asi 50 mikrometrů (50 milióntin metru). Zvětšení je 500x. Je staršího data, takže kolem něho začíná i lak degradovat vlivem UV záření apod. Takto vznikají místa, kde po čase dojde ke korozi. |
A jak podobné trhliny (viz. obrázek 4c) vůbec vznikají? Postupem času dochází díky všemocnému slunci a UV záření, rozdílům teplot a vnějších vlivů k vysušení a postupné destrukci každého laku. Žádný lak (díky tomu, jak pevně drží na povrchu) v dnešní době není schopen si zachovat trvalou pružnost (zlikviduje UV záření) a vlivem tepelné dilatace povrchu a výše uvedených vlivů postupně degraduje a potrhá se. Díky tomuto vznikají v jeho struktuře trhliny.
I když některé automobilky již několik let provádí pokusy spočívající v integraci nanočástic do krycího laku, výsledky jsou takové, že lak stejně ztratí časem svou pružnost a popraská. Nanočástice, zalité do laku nemají významný vliv na vlastnosti, kromě tvrdosti struktury laku a v prvních letech také na UV filtry. Laboratorní testy prokázaly počínající degradaci laků již po dvou letech, pakliže není jinak ošetřována (doba záleží na kvalitě laku, ne na ceně vozu). Jelikož je ale přelakování karoserie velmi náročná operace, vždy ale s horším výsledkem, budoucnost její ochrany spatřujeme v periodickém obnovování přetíratelné pružné politury, které je velmi jednoduché, levné a hlavně se takto vydrží povrch karoserie udržovat po celou dobu životnosti vozu.
Zvětšení laku karoserie vozu starého 6 let, zvětšeno 1.000x |
Obrázek 5: Zvětšení laku karoserie vozu 1.000x, starého 6 let, jezdícího v rovníkových podmínkách v blízkosti oceánu. Z obrázku je patrné nevratné poškození vlivem UV záření, vysokých teplot a soli. Lak patrně nebyl nikdy (nebo jen sporadicky) ošetřován kosmetikou, kromě běžné auto myčky. Porovnání s obrázkem 4b je na první pohled stejné, ale nezapomeňte, že obrázek 4b je zvětšen 2.500x a tento pouze 1.000x. Tudíž v rovníkových oblastech trpí vůz mnohem více. 2.500x nebo 5.000x zvětšení by již bylo nepřehledné, o co se vlastně jedná. |
Z uvedeného materiálu vyplývá, že nejzásadnější změny a jejich důsledky na laku karoserie se odehrávají mimo rozlišovací schopnosti lidského zraku. Bylo by vhodné brát na to zřetel, ale názor ať si udělá každý sám.